Wij zijn klaar voor Plantarium 2019!

'Onze stand is er helemaal klaar voor en wij ook' vertelt vertegenwoordiger Henk. Dit jaar showen onze vertegenwoordigers drie nieuwigheden waarvan de Schizachirium in de spotlight staat. Jullie zijn van harte welkom bij standnummer: 142. 

Ben je van plan om Plantarium te bezoeken? Aanmelden kan via deze link. 

Het adres is: 
Beurslocatie
Denemarkenlaan 9
2391 PZ Hazerswoudedorp

Lees ook: Deze highlights showt CNB New plants op Plantarium

Jan Karel 25 jaar in dienst bij CNB!

21 juli 2025

Op zondag 20 juli bereikte Jan Karel, Senior Medewerker Logistiek, een bijzondere mijlpaal: 25 jaar in dienst. Een prestatie om trots op te zijn! Deze feestelijke dag werd gevierd in Bovenkarspel, waar Jan werd verrast door zijn collega’s met gebak en een prachtig boeket. Er werd stilgestaan bij zijn jarenlange inzet en betrokkenheid bij CNB. En het feest gaat nog door: op 8 augustus vindt er een speciaal jubileumfeest plaats, waar Jan samen met collega’s en genodigden terugblikt op zijn loopbaan en zijn jubileum uitgebreid viert. We feliciteren Jan nogmaals van harte en bedanken hem voor zijn toewijding en inzet in de afgelopen 25 jaar. Jan, op naar de volgende mijlpaal!    

Samenwerking CNB en Jungheinrich verlengd!

21 juli 2025

Jungheinrich Nederland en CNB werken sinds enkele jaren samen voor de verkoop van Jungheinrich trucks. Door deze samenwerking kan de intralogistiek leverancier zijn trucks extra aantrekkelijk aanbieden aan relaties van CNB. En met succes: beide partijen hebben onlangs besloten om dit partnerschap voort te zetten. Honderden tot duizenden euro’s voordeel CNB is de afgelopen jaren zeer actief in de aan- en verkoop van tweedehands materialen. “Wij merken dat de vraag hiernaar toeneemt en dat er ook een groeiende behoefte is naar nieuwe machines”, aldus Ronald Walkier, CNB Veilen. CNB vindt het belangrijk haar relaties hierin zoveel mogelijk te ondersteunen en de samenwerking met Jungheinrich vervult grotendeels deze behoefte. De samenwerking geeft relaties van CNB honderden tot duizenden euro’s voordeel op een Jungheinrich heftruck, palletwagen, trekker of stapelaar, afhankelijk van het benodigde model. Zonder tussenkomst van dealers profiteren relaties van CNB van robuuste trucks geschikt voor iedere inzet én een servicenetwerk verspreid over heel Nederland. De trucks van Duitse kwaliteit zijn zuinig waardoor een lange werkdag en overwerk haalbaar is, zonder gebruik te maken van wisselaccu’s. Over Jungheinrich Al sinds 1953 biedt familiebedrijf Jungheinrich alle denkbare producten en diensten 'in en rond het magazijn'. Voor heftrucks, magazijntrucks, magazijnstellingen, automatisering, service en onderhoud zijn zij het grootste merk in Europa. Met wereldwijd meer dan 20.000 collega’s en vestigingen in meer dan 40 landen is Jungheinrich een innovatief, toonaangevend bedrijf. De Nederlandse vestiging in Alphen aan den Rijn bestaat uit een professioneel team van ruim 450 collega’s in de binnen- en buitendienst. Met meer dan 180 monteurs verspreid over het land is Jungheinrich altijd dichtbij. Het eigen service team staat 24 uur, 7 dagen per week voor u klaar. Kijk op www.jungheinrich.nl/cnbvoordeel voor de geselecteerde trucktypen en de actievoorwaarden.

Gewassen telen (Blog Paul)

09 juli 2025

In de zomer probeer ik te eten uit de moestuin. Niets leuker dan zelf zaaien, water geven, wieden, bemesten, en oogsten na een dagje ‘op kantoor’. De moestuin leert me overigens van alles over het telen van gewassen. Want ik heb of geen sla, omdat de slakken alles hebben weggevreten, of ik kom om in de sperziebonen, omdat ze allemaal tegelijk komen. Veel wat ik plant komt om onverklaarbare reden niet op, of groeit zo snel, zodat een deel ervan op de mesthoop belandt. Goed dat het een hobby en leuk verzetje is, en dat ons gezin er niet jaarrond van hoeft te eten. Gewassen telen volgens een vooropgezet plan is zo gemakkelijk niet. Dat weten we in de sierteelt en akkerbouw natuurlijk al lang. Zeker wanneer je ook nog probeert om het zo duurzaam als mogelijk te doen. Vakmanschap is nodig, en dat is gelukkig ruim voorradig in de verschillende sectoren. Het is erg ondergewaardeerd door het brede publiek, maar wij moeten het ook met veel meer trots uitdragen. Dit om te voorkomen dat we achteraf, en te laat, moeten vaststellen dat lang niet iedereen een goede kweker is.

Vers van het veld!

09 juli 2025

De zon schijnt, het land is droog en de rooimachines draaien op volle toeren. Volgens onze vertegenwoordigers Stefan van der Vlugt (hyacinten) en Dennis Slikker (narcis, tulp en crocus) is het rooiseizoen van 2025 er één om niet snel te vergeten. “We horen van kwekers dat ze nog nooit zo’n goed rooiseizoen hebben meegemaakt,” vertelt Dennis enthousiast. “Het weer zat enorm mee: warm en droog. Dat maakt het rooien een stuk makkelijker.” Ook vanuit het hyacintenvak klinken positieve geluiden. “Kwekers konden vlot door met rooien, omdat er weinig regen is gevallen,” geeft Stefan aan. “Dat zie je ook aan de bollen: die zijn goed gegroeid en van hoge kwaliteit.” Verschillen met voorgaande jaren Beide vertegenwoordigers merken op dat het droge weer een groot verschil maakt ten opzichte van eerdere jaren. “Vorig jaar was het nat en stroef,” zegt Dennis. “Nu is het echt een verademing.” Toch brengt droogte ook uitdagingen met zich mee. Stefan: “We horen dat sommige percelen vuil zijn door problemen met onkruidbeheersing. Dat blijft een aandachtspunt.” Personeel en machines: altijd een uitdaging Hoewel het rooien technisch goed verloopt, zijn er wel zorgen over personeel. “Goed personeel vinden blijft lastig,” zegt Stefan. “Vroeger kwam het personeel (arbeidsmigranten) vaak uit de landbouw, nu is dat veel minder het geval. En het blijft natuurlijk hard werken op het land.” Ook Dennis ziet dit terug: “Er is een tekort aan vakmensen. Dat blijft een knelpunt.” Daarnaast is er altijd wel een pechdag, zoals Stefan het omschrijft: “Kwekers hebben allemaal wel eens een lekke band, een lager dat kapot gaat, of een onderdeel dat vervangen moet worden aan de rooimachine. Dat hoort er gewoon bij. Gelukkig kunnen ze daar meestal snel op schakelen.” Wat zien we in het veld? De stemming onder kwekers is gemengd, maar overwegend positief. “In de Bollenstreek lopen sommige kwekers zelfs voor op schema,” merkt Stefan op. “En de bollen die we zien, zijn gezond.” Dennis vult aan: “De oogst is wisselend. Sommige soorten vallen tegen, maar andere leveren juist weer mooie aantallen op.” Vooruitblik: hoopvol en alert De komende weken blijven spannend. Stefan hoort van kwekers dat ze verwachten goed door te kunnen rooien en de meeste zijn bijna klaar: “Er wordt weinig regen voorspeld en de bollen zijn er klaar voor.” Dennis kijkt vooral naar de internationale markt: “De importheffingen vanuit de VS maken het spannend. We zijn in afwachting van wat dat teweeg gaat brengen. Op het gebied van narcissen verwachten we een goede oogst.”    

Vliegende start van het seizoen bij CNB Koelen & Prepareren

07 juli 2025

Het is al volop bedrijvig bij CNB Koelen en Prepareren: het seizoen is dit jaar vroeg van start gegaan. Jos, manager Koelen & Prepareren, vertelt: “Het afbroeimateriaal van tulp komt in grote hoeveelheden binnen en de eerste partijen leverbare tulpen zijn al gearriveerd, dat is eerder dan we gewend zijn. Het zorgt voor een vliegende start van het seizoen.” “We zijn ook al volop bezig met de CATT-behandeling. Deze behandeling voeren we zorgvuldig uit in onze gespecialiseerde bewaarcellen,” aldus Jos. Wij zijn er klaar voor om ook dit seizoen weer topkwaliteit te leveren en onze klanten optimaal te ondersteunen bij hun teelt, broeierij en handel.    

Omzetkorting boekjaar 2024/2025 (Blog Paul)

25 juni 2025

Ieder jaar organiseren we bij CNB het ‘Café Heereweg’ en ‘Café Veilingweg’. De namen doen vermoeden dat het borrels zijn maar niets is minder waar. Tijdens deze Cafés blikken we in Lisse (Heereweg) en in Bovenkarspel (Veilingweg) terug op het voorgaande afgesloten boekjaar. Bij het terugblikken kijken we onder andere naar de handelsomzet die we met elkaar hebben gerealiseerd en naar het verwachte resultaat. De cijfers zijn overigens dan nog niet definitief omdat de accountant nog druk bezig is met controle. Het zijn ‘voorlopige’ cijfers. De gecontroleerde cijfers komen pas in oktober aan de orde tijdens de Algemene Ledenvergadering. We hebben in de Cafés ook teruggeblikt op de inzet van CNB in het traject ‘Toekomst bloembollenvak’. Samen met Anthos, KAVB en recent ook Keukenhof werkt CNB aan de sectorambities. Daarin is nog veel werk te verrichten maar er is afgelopen jaar ook al veel bereikt hierin. Daar zijn we best trots op. Een onderdeel van de cijfers die in de Cafés is toegelicht betreft de omzetkorting die CNB jaarlijks aan haar klanten uitkeert. Het totaal omzetkorting die CNB in boekjaar 2024/2025 aan haar klanten heeft uitgekeerd bedraagt € 536.598. In boekjaar 2023/2024 was dit een bedrag van € 473.496. De toename in boekjaar 2024/2025 ten opzichte van het jaar ervoor hangt samen met de toegenomen handelsomzet per klant en voor CNB als geheel.  

CNB Dutch Peony Days: “Een editie om trots op te zijn”

24 juni 2025

Na een jaar van afwezigheid voelde het als thuiskomen: de CNB Dutch Peony Days waren terug, en hoe! Vertegenwoordiger Gijs kijkt met een grote glimlach terug op drie dagen vol kleur, geur en ontmoetingen. “Het blijft bijzonder om samen met kwekers, exporteurs en liefhebbers de pracht van de pioenroos te vieren.” Een recordeditie vol verrassingen Wat deze editie zo speciaal maakte? “Naast de terugkeer na een jaar pauze, hebben we dit jaar echt uitgepakt met de aankleding,” vertelt Gijs. “De grote CNB-letters, een nieuwe tafelindeling en oog voor detail gaven de show een frisse uitstraling. En dat terwijl we op het laatste moment nog moesten schakelen door het onverwacht hoge aantal inzendingen. Maar dat is natuurlijk een luxeprobleem.” Met maar liefst 137 vazen werd een nieuw record gevestigd. “We mikten op 100, maar dankzij het perfecte pioenenweer en de flexibiliteit van de inzenders liep het aantal snel op. Gelukkig had ik nog wat extra vazen meegenomen uit Lisse,” lacht Gijs. Favorieten en winnaars Op de vraag welke soorten eruit sprongen, moet Gijs even nadenken. “Er stonden echt pareltjes tussen. Natuurlijk de winnaar van de Dutch Peony Awards: Colonel Owen Cousins van Peter Stap. Maar ook Flevorite van NOP-Fleur en Hilary van Itoh Peony Plus maakten indruk. En dan Etched Salmon, die meerdere keren werd ingezonden, en Viking Full Moon, die verrassend de prijs voor beste nieuwkomer won.” Samenwerking als sleutel tot succes De show was niet mogelijk geweest zonder de inzet van collega’s en kwekers. “Van het ophalen van bloemen tot het leveren van pallets en kuubkisten – iedereen droeg zijn steentje bij. De meeste inzenders brachten hun bloemen zelf, wat de opbouwdag net iets soepeler liet verlopen. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor.” Een sfeer van verbinding De sfeer tijdens de dagen omschrijft Gijs als “ontspannen en enthousiast”. “Bezoekers konden genieten van een kop koffie en een gevulde koek van cateraar Deinums, terwijl ze zich lieten verrassen door de bloemenzee. De opkomst was hoog, misschien doordat het snijseizoen voor sommige kwekers al voorbij was. En ja, er was ook ruimte voor een grapje – zoals toen Jan de Boer langskwam met zijn knuffelbeer Pjetro om een video te maken. Die staat trouwens op mijn LinkedIn,” knipoogt Gijs. Voorbereiding en innovatie De voorbereidingen beginnen al maanden van tevoren, maar de echte drukte zit in de laatste week. “Dan worden de rijen klaargezet, vazen gevuld en de aankleding geregeld. De grootste uitdaging blijft het weer. Vorig jaar moesten we de show afblazen door schade aan het gewas. Dit jaar zat alles mee.” Samen met de vakjury bestaande uit Aad Vernooy, Nico Blom, Jack de Vroomen en Ton Meiland – is er dit jaar nagedacht over een mogelijke uitbreiding van de prijzen. “We overwegen om volgend jaar een nieuwe categorie toe te voegen: Beste Inzender,” vertelt Gijs. “Daarbij kijkt de jury niet alleen naar één vaas, maar naar de totale inzending van een kweker. Zo kunnen we kwekers belonen die over de hele linie topkwaliteit leveren. Een mooie manier om onze sector nog beter op de kaart te zetten.” Toekomstplannen en persoonlijke passie Wat de toekomst brengt? “We hopen op nog meer vazen, maar dit jaar wordt lastig te overtreffen. Eerst maar eens duimen voor goed weer.” Trends in de teelt worden besproken tijdens de pioenenbijeenkomst in november, maar op de show draait het vooral om beleving. Voor Gijs is de show meer dan werk. “Het is een plek waar kwekers, exporteurs en liefhebbers elkaar ontmoeten. Dat maakt het voor mij zo waardevol. En hoe ik ooit in de pioenenwereld terechtkwam? Na mijn opleiding zag ik een vacature in het vakblad Agrarisch West-Friesland. Ik begon in coronatijd dicht bij huis, in de regio Enkhuizen. En ik was meteen verkocht.” Tot slot, de onvermijdelijke vraag: wat is je favoriete pioen? “Een lastige! Maar als ik moet kiezen: Pillow Talk. Die bloem is zó groot en indrukwekkend op de vaas. Maar eerlijk is eerlijk: elke pioen heeft zijn charme. Het ligt maar net aan de smaak van de consument.” Bekijk hier de aftermovie van de CNB Dutch Peony Days van dit jaar.  

In aanloop naar het eerste seizoen!

24 juni 2025

Het begint er steeds mooier uit te zien bij de CNB New plants showtuin! Afgelopen week heeft het team flink de handen uit de mouwen gestoken om alles zomerproof te maken. De plantvakken zijn netjes opgeruimd en de planten groeien inmiddels volop. De Alstroemeria’s stelen nu al de show met hun kleurrijke bloemen – echt een plaatje om te zien! En dit is nog maar het begin… Natuurlijk staat de showtuin nooit helemaal tegelijk in bloei, maar dat maakt het juist extra interessant: er zijn zo’n 60 verschillende soorten vaste planten te bewonderen, die elkaar in bloei afwisselen gedurende het seizoen. Binnenkort wordt het boomschors geleverd om de paden netjes af te werken, en worden ook de naamkaartjes geplaatst zodat iedereen straks precies weet wat er te zien is. "Het is super om te zien hoe de showtuin zich ontwikkelt. We zijn nu al trots op het resultaat en kunnen niet wachten om straks bezoekers te ontvangen. Het wordt een plek waar je inspiratie kunt opdoen en elkaar kunt ontmoeten," vertelt vertegenwoordiger Lars. De exacte openingsdatum volgt snel, dus houd onze kanalen in de gaten!    

Het leverseizoen van de voorjaarsbloeiers (Blog Paul)

11 juni 2025

Het leverseizoen van de voorjaarsbloeiers staat voor de deur. Het leverseizoen is een belangrijk moment voor zowel verkoper als koper. Tussen deze partijen is er sprake van een psychologisch contract. Het is een informele en ongeschreven overeenkomst die verder gaat dan de officiële contractuele afspraken en beschrijft hoe beide partijen hun relatie interpreteren en wat ze van elkaar verwachten.  De verwachting van de koper is dat de verkoper de koopovereenkomst nakomt. Dit ligt voor de hand maar ik verneem steeds vaker dat bij de koper nauwelijks begrip is wanneer de verkoper niet of gedeeltelijk nakomt. Dit heeft zeker ook te maken met de veranderende markt waarin kopers in opereren. Vooral in de retail kan niet nakomen op geen enkel begrip rekenen. De veranderende opstelling van kopers is voor sommige verkopers een drempel om de koper te informeren over een mindere oogst. Het blijft echter onverminderd belangrijk om kopers goed te informeren. Blijft dit dus ook doen, ondanks dat dit niet altijd tot begrip kan leiden.

Toon: 9 | 18 | Alles